Motiveren

Wat je moet weten?
  • Je weet hoe je middelengebruik ter sprake kunt brengen.
  • Een veroordelende houding helpt niet om met de cliënt in gesprek te komen en te blijven over gebruik.
  • Je kent de principes van motiverende gespreksvoering.
  • Je weet in welke fase van gedragsverandering de cliënt verkeert en hoe je daar het best op in kunt spelen.
Wat kun je doen?
Functionele zelfonthulling lees meer lees minder

Je kunt cliënten vertellen dat het ook voor jou moeilijk is om weerstand te bieden aan verleidingen. Vertel bijvoorbeeld wat jou helpt of geholpen heeft om niet te veel te eten, snoepen of niet te roken.

Onderzoek in welke fase van gedragsverandering de cliënt verkeert lees meer lees minder

Als je weet in welke fase je cliënt is en weet je ook welke stappen passend zijn. Gebruik hiervoor de stadia van gedragsverandering van Prochaska en Diclemente en het interventieschema LVB. Dit uitgebreide (schrik niet!) schema biedt inzicht in welke interventies of taken op welk moment  kunnen worden ingezet. 

Zie ook de taken van de begeleider in de verschillende stadia van gedragsverandering

Help de cliënt de voor- en nadelen van zijn gebruik in beeld te brengen lees meer lees minder

Het is voor cliënten moeilijk reële afwegingen te maken en op basis daarvan een keuze te maken met betrekking tot gebruik. Breng samen met de cliënt de voor- en nadelen in kaart, zorg dat je het gebruik als zodanig niet veroordeelt. Gebruik hierbij bijvoorbeeld: https://www.jellinek.nl/test-uw-kennis-of-gebruik/#Testuwgebruik

Gebruik de principes van motiverende gespreksvoering lees meer lees minder

De belangrijkste onderdelen van motiverende gespreksvoering zijn:

  • Open vragen stellen
  • Reflectief luisteren
  • Bevestigen
  • Samenvatten
  • Verandertaal uitlokken

Voor motiverende gesprekken heb je de volgende basishouding nodig:

  • Je bent niet veroordelend
  • Je bent invoelend (empathisch)
  • Je accepteert de cliënt als persoon
  • Je bent onbevangen nieuwsgierig

Een training ‘motiverende gespreksvoering’ kan bij de Jellinek aangevraagd worden, overleg met je aandachtsfunctionaris en je teammanager.